Vysoká škola přináší nové výzvy, zejména v podobě vyšší míry samostudia, než na jakou jste byli zvyklí na střední škole. Možná už máte osvědčenou metodu, která vám vyhovuje, nebo si naopak uvědomujete, že dřívější přístup už nestačí. Efektivní učení je klíčem k úspěchu, ale neexistuje univerzální postup – každý student má jiné potřeby. Tato kapitola vám pomůže objevit strategie, jak se učit lépe a chytřeji.
„Učení je aktivní proces, který rozšiřuje vrozený genetický program a možnosti jedince; smyslem je přizpůsobování se novým situacím. Schopnost učit se lze rozvíjet až do nejvyššího stáří a lidé, kteří se soustavně učí, žijí déle.“ (Hartl, 2004)
Než začnete hledat ideální metodu, zkuste si odpovědět na následující otázky:
Vaše odpovědi vám mohou pomoci lépe porozumět, co vám sedí nejvíce. Pokud si nejste jistí, následující sekce vám přiblíží různé možnosti.
Každá varianta má své výhody a nevýhody. Záleží na tom, co od učení očekáváte a co vám vyhovuje.
Výhody učení o samotě:
Výhody učení ve skupině:
Brainstorming je technika, která existuje od 50. let 20. století a dodnes se úspěšně využívá ve firmách i při studiu. Proces má dvě fáze:
Použití brainstormingu ve studiu:
Každý z nás zpracovává informace jinak. Podle smyslové modality lze rozlišit tři základní učební styly:
Pokud si nejste svým učebním stylem jistí, můžete kontaktovat Mgr. Szokalovou (lenka.szokalova@upol.cz), která Vás může na učební styl otestovat.
Forma učení může být závislá i na tom, jakým způsobem budete zkoušku vykonávat:
Tip: Při učení nahlas zapojujete více smyslů (zrak, sluch, řeč), což zvyšuje šanci na zapamatování.
Existují různé způsoby učení, které můžeme rozdělit na:
Metody elaborace podle Hofmana a Löhleho:
Experimentujte s různými technikami a styly učení. Zjistěte, co vám nejvíce vyhovuje, a kombinujte různé přístupy. Aktivní a promyšlené učení vám pomůže nejen během zkouškového období, ale i při budování znalostí, které využijete v praxi.
Paměťové techniky jsou mocným nástrojem, jak si efektivně zapamatovat důležité informace. Jejich využití přináší nejen lepší výsledky při učení, ale také úsporu času. Vyberte si techniku, která Vám nejvíce vyhovuje, a zkuste ji zařadit do své běžné praxe. Může se stát, že zjistíte, jaké možnosti skrývá Vaše paměť, a učením se budete bavit. Nezapomeňte na klíčový princip těchto metod: čím více zapojíte představivost a čím absurdnější, vtipnější nebo emotivnější spojení vytvoříte, tím lépe si informace zapamatujete, jako například:
Spojte učivo s dobře známou trasou (např. domov, cesta do práce). Vyberte si výrazné body na trase a propojte je s pojmy pomocí představivosti. Čím bizarnější, tím lepší.
Vymyslete příběh, ve kterém použijete klíčová slova. Příběh funguje jako lepidlo pro paměť, čím vtipnější nebo emocionálnější, tím účinnější.
Technika obrazových čísel (pro zapamatování čísel)
Každé číslo přiřaďte k nějakému obrazu (např. 3 = želízka, 8 = sněhulák). Obrazy propojte do příběhu, který odpovídá číselné řadě.
Spojte jméno osoby s jejím vzhledem nebo charakteristikou. Přetvořte jméno na obraz a spojte ho s výrazným rysem osoby (např. Jaroslav = jaro, Hrachovec = hrách).
Hledejte asociace mezi slovíčky v cizím a rodném jazyce. Vytvořte si příběh, který spojuje obě slova, a zjednoduší zapamatování.
Vytvořte větu, kde počáteční písmena slov odpovídají klíčovým pojmům, které si chcete zapamatovat (např. „Eva Hodila Granát Do Atomové Elektrárny“ pro struny kytary).
Zdroje:
HARTL, Pavel. Stručný psychologický slovník. Praha: Portál, 2004, 311 s. ISBN 8071788031.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010, 797 s. ISBN 978-80-7367-686-5.
POK, Jakub. Tajemství dobré paměti. 7 praktických ukázek, jak si okamžitě zlepšit paměť o 100 %. E-book, zbytek neuvádí
PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020, 268 s. Psyché. ISBN 978-80-271-2853-2.
STENGER, Christiane. Jak si vybudovat fantastickou paměť. Praha: Grada, 2011, 192 s. ISBN 978-80-247-3776-8
ŠNAJDROVÁ, Lenka. Jak si zlepšit paměť a koncentraci. Mozkocvična do kapsy. Praha: Grada, 2016, 128 s. ISBN 978-80-247-5793-3.
Velká kniha technik učení, tréninku paměti a koncentrace. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3023-3.
KRENGEL, Martin. Tajemství efektivního učení: Dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím. Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9896-7.
Centrum podpory studentů se specifickými potřebami
Mgr. Lucie Flekačová, Ph.D.
pověřena vedením CPSSP
Pedagogická fakulta
Žižkovo nám. 5
771 40 Olomouc
Fakulta tělesné kultury UP
Tř. Míru 117
771 11 Olomouc
© Centrum podpory studentů se specifickými potřebami | administrace. | Icons made by Freepik from www.flaticon.com