„Když nemá život vizi, po které toužíme, kterou chceme uskutečnit, pak nemáme ani motiv, abychom se snažili. (Erich Fromm)“ (Hofmann, Löhle, 2017, s. 78)
Pokud nemáte představu, k čemu Vám nějaká aktivita bude užitečná, prospěšná nebo milá, nebude se Vám do ní chtít. Bezcílné „protloukání se časem“ Vás nikam nedovede a po delší dobu takto u žádné činnosti nevydržíte. Nemusí se přitom jednat ani o učení nebo aktivity související se školou.
Bez cíle se zkrátka velmi obtížně k něčemu namotivujete. A motivace je velmi důležitou hybnou silou, abyste nejenom začali, ale ve svém snažení také vydrželi. Zvláště u cílů dlouhodobějších, což studium určitě je, to bez motivace nepůjde.
Hofmann a Löhle (2017) charakterizují motivaci jako kognitivní, ale i emoční procesy, které nás vedou ke stanovenému cíli a naše směřování do velké míry korigují. S jakou mírou motivace k dané aktivitě budeme přistupovat, záleží na více okolnostech:
Co může být „hnacím motorem“, tedy motivací ke studiu a aktivitám s ním spojených?
Aby pro Vás bylo snadnější zanalyzovat si vlastní motivaci k dosažení určitého cíle a možné faktory (okolnosti), které by mohly cestu k němu ovlivnit, doporučujeme vyplnit si následující test Má motivace (Hofmann, Löhle, 2017, s. 80)
O pozitivní motivaci se často mluví jako o silném faktoru, který ovlivňuje náš budoucí úspěch a snahu pokračovat na cestě k dosažení stanoveného cíle. Ne vždy se nám ale pozitivní motivace dostává.
Zkuste si pravdivě odpovědět na následující otázku:
Umíte vyjmenovat 10 svých špatných vlastností a neúspěchů? A umíte se pochválit za 10 dobrých vlastností a dosažených úspěchů?
Hofmann a Löhle (2017) uvádí, že nedostatky umíme vysypat z rukávu. Přitom naopak pochvala sebe samého, uvědomění si svých pozitiv a dílčích úspěchů a hrdost na to, co jsme dokázali – to jsou hnací motory pro další úsilí a snažení.
Zamyslete se nad svými pozitivy a dosavadními úspěchy a pěstujte si víru v sebe samého. Pozitivní myšlení a vlastní uznání Vás posune dál.
Kossak (2012) upozorňuje, že při duševní aktivitě, kterou učení bezesporu je, velmi často propadáme skepsi. Nabýváme totiž dojmu, že jsme toho mohli zvládnout více, neumíme se ohodnotit, jako u práce fyzické. Také okolí nás snadněji ohodnotí za hmatatelný výsledek naší snahy. Doporučujeme zde proto pár tipů pro trénink vlastního uznání.
Při analýze Vaší motivace k určitému cíli se můžete zamyslet nad osobou, která stejného nebo podobného cíle dosáhla před Vámi. Jedná se o Váš vzor, jasný důkaz, že daného cíle můžete dosáhnout. Když se to podařilo někomu před Vámi, je pravděpodobné, že se to podaří i Vám (Hofmann, Löhle, 2017).
K Vašemu cíli samozřejmě nemusíte dojít stejnou cestou jako Váš vzor, ale pokud se se svým vzorem shodujete ve více charakteristikách, je možné, že i cestu k cíli budete mít podobnou. Zjistěte si informace o daném člověku, jaká byla jeho strategie při řešení úkolu. Jaké jsou silné stránky jeho osobnosti? Můžete využít některý z jeho postupů?
Vystavte si fotku svého vzoru u psacího stolu nebo pracovního místa. Budete tak mít možnost zopakovat si každou chvíli: „Když to dokázal on, dokážu to také.“
Další cestou, jak podpořit sám sebe a upevnit pozitivní motivaci a tím i výdrž při dlouhodobém snažení, je vizualizace dosaženého cíle. Jedná se vlastně o vnitřní představu, přehrání si imaginárního filmu, jaké to bude, až své mety dosáhnete (Hofmann, Löhle, 2017).
Můžete si představit, jak Vám vyučující zapisuje výslednou známku do indexu, jak budou vypadat Vaše promoce a jak se budete usmívat při přebírání diplomu. Můžete si představit, jak nastupujete do vysněného zaměstnání, ke kterému Vaše dosavadní studium směřuje. Vizualizovat si ale můžete kromě cíle své cesty také její průběh (Kossak, 2012)
Podobně jako vizualizace dosaženého cíle funguje i princip sebenaplňujícího se proroctví. Jedná se o vnitřní přesvědčení, že situace dopadne podle Vašich představ (pozor – pozitivních i negativních!) (Hofmann, Löhle, 2017).
Pokud tedy budete přesvědčeni, že zapsané zkoušky úspěšně zvládnete, zvyšuje se pravděpodobnost tohoto úspěchu. Na druhou stranu, pokud budete propadat skepsi, nedůvěře ve své schopnosti a budete si neustále opakovat, že tak náročné zkoušky nemůžete splnit, stává se Váš předpoklad tím víc pravděpodobný. Princip práce se sebenaplňujícím se proroctvím si můžete vyzkoušet na tomto příkladu.
Nepřipouštějte si možnost neúspěchu. Udělal jste vše pro to, aby plány dopadly podle Vašeho přání. Máte rozvržené a vizualizované cíle, nachystané vhodné prostředí a režim dne. Víte, kam směřujete a proč. Není důvod, proč by Vás měl čekat neúspěch.
Výše jsme Vám prezentovali informace a tipy k tomu, jak se více namotivovat k jakékoli činnosti. Tyto triky a návody lze aplikovat do téměř všech oblastí Vašeho života.
Jak se ale namotivovat konkrétně do učení? Jak se přinutit učit?
Krengel (2015) podotýká, že pro samotný proces učení je důležité zaměřit se na tzv. zahřívací fázi. Tedy zbavit se obav z neúspěchu, eliminovat stresové faktory a faktory, které nás rozptylují a naladit se na režim učení. Jak se tedy skutečně namotivovat a zároveň u zvolené činnosti vydržet? Jak zařídit, aby Vás proces učení bavil? V rámci motivace se k činnosti autor doporučuje zaměřit se a zvnitřnit si následující postupy:
Příprava aneb ,,30 minut přípravy na výuku je efektivnější než hodina učení se po ní.“ (Krengel, 2015, s. 63)
Umění přestávek aneb ,,čím déle se učíme, tím menší to má přínos.“ (Tamtéž, s. 66)
Když se začínáte učit ráno, kdy jste plni energie, začněte s tím nejtěžším. Nejdříve splňte ty nepříjemné úkoly, těžké učivo. Zbytek dne pak pro Vás bude už jen příjemnější.
Hledejte své proč aneb ,,najděte pět důvodů, proč je tento předmět… učitel zajímavý, motivující, inspirující.“ (Krengel, 2015, s. 76)
Sepište si několik důvodů, proč je pro Vás vybraný předmět důležitý. Proč je pro Vás užitečný? Proč je pro Vás výzvou? Váš pozitivní (klidně i uměle pozitivně vytvořený) postoj k předmětu či učivu je zásadní.
Nakonec si Vám dovolujeme představit 21 technik/kroků Briana Tracyho, který doporučuje 21 technik (kroků), jež Vám mohou pomoci v boji s prokrastinací, být efektivnější a časově úspornější ve Vaší práci (Tracy, 2017, s. 127-130)
Doufáme, že naše tipy na upevnění motivace byly pro Vás užitečné a do následujícího zkouškového vstoupíte s plným sebevědomím, že to zvládnete. A kdybyste náhodou s motivací zakolísali, víte, kde tuto kapitolu najdete, zkuste si ji pročíst znovu a třeba vyzkoušet jiné techniky.
Přestaň si odůvodňovat to, proč to nejde a začni se zabývat tím, proč to jde.
Použitá literatura:
HOFMANN, Eberhardt a Monika LÖHLE. Jak se úspěšně učit: Nejlepší strategie a techniky. Grada, 2017. ISBN 978-80-271-9604-3.
KOSSAK, Hans-Christian. Jak se snadno učit a více si pamatovat. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4009-6.
KRENGEL, Martin. Tajemství efektivního učení: dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5543-4.
TRACY, Brian. Snězte tu žábu!: 21 skvělých rad, jak přestat s prokrastinací a udělat v co nejkratším čase co nejvíc. Přepracované vydání se dvěma novými kapitolami. Olomouc: ANAG, spol. s.r.o, 2017. ISBN 978-80-7554-099-7.
Centrum podpory studentů se specifickými potřebami
Mgr. Lucie Flekačová, Ph.D.
pověřena vedením CPSSP
Pedagogická fakulta
Žižkovo nám. 5
771 40 Olomouc
Fakulta tělesné kultury UP
Tř. Míru 117
771 11 Olomouc
© Centrum podpory studentů se specifickými potřebami | administrace. | Icons made by Freepik from www.flaticon.com