Neurotická onemocnění je velice rozmanitá skupina duševních onemocnění, která zahrnuje např. panickou poruchu, generalizovanou úzkostnou poruchu, smíšenou úzkostně-depresivní poruchu či obsedantně-kompulzivní poruchu. Společným znakem těchto onemocnění jsou úzkosti doprovázené somatickými příznaky.
Obtíže studenta s neurotickým onemocněním se mohou projevovat zejména v těchto oblastech:
narušení emočního prožívání – neklid, přehnané úlekové reakce,
změny v chování – zahrnují zejména zhoršení pracovního výkonu/prospěchu, mohou být doprovázeny stavy podráždění, napětí, potíže s koncentrací, pomalé tempo práce,
změny v kognitivní oblasti – mohou se projevit zejména zpomalením kognitivních procesů a ztrátou zájmu o okolní dění,
somatické projevy – zvýšená únava zapříčiněná poruchou spánku a přijmu potravy, napětí svalů, třes, slabost, závratě, přerývané dýchání, bolesti hlavy nebo břicha, pocení, pocity mrazení nebo horka,
sociální důsledky – obtíže s navazováním a udržováním vztahů, problémy s komunikací (chudá mimika, málomluvnost, zpomalená gestikulace).
Tato kategorie charakteristicky zahrnuje takové nálady, které neodpovídají životní situaci jedince.
Do této kategorie spadají zejména depresivní a manické stavy, případně jejich kombinace (bipolární afektivní porucha). V typickém případě se u nemocného vyskytují sřídavě fáze (epizody) manické a depresivní.
Depresivní fáze
projevují se často v chování jako utlumenost, pasivita, rezignace, ale také se může objevit agresivita či zhoršení pracovního výkonu,
v emocích a myšlení se objevují pocity bezcennosti, strach, smutek, zoufalství, pocit beznaděje, sebepodceňování, neklid, podrážděnost, zpomalené myšlení, zhoršené soustředění a paměť, potíže v oblasti rozhodování, zmatenost, myšlenky na sebevraždu,
ze somatických projevů se objevují poruchy spánku (a s tím související zvýšená únava) a jídla (s výraznými výraznými úbytky váhy), ale také bolesti hlavy nebo břicha.
Manická fáze
v chování se objevuje euforická nálada, zvýšená aktivita, riskantní jednání, zvýšená komunikativnost (tzv. myšlenkový trysk – rychlá, nesouvislá řeč s přeskakováním do různých témat), podnikavost, ale i agresivita, pokud okolí brání výše popsaným projevům
v emocích a myšleníse se objevuje výrazná sebedůvěra, optimismus, megalomanství, ale i roztržitost nebo paranoia (bludy s pocitem ohrožení)
somatické projevy zahrnují zejména neklid, rychlé a výrazné pohyby či nízkou potřebu spánku
Student s afektivní poruchou ve výuce
Osoby s tímto onemocněním jsou léčeny psychofarmaky/psychosociální terapií. Za předpokladu, že léčba probíhá bez komplikací, příznaky onemocnění jsou výrazně oslabeny.
V případě výskytu depresivní fáze, je nutné mít na mysli, že deprese není lenost studenta. Doporučujeme proto postupovat individuálně dle aktuální fáze onemocnění.
Navštěvuje-li Vaši výuku student s některou z afektivních poruch, nebo máte-li podezření na tuto poruchu, neváhejte nás kontaktovat.
Projevy poruchy
Obsese jsou vtíravé, úzkost budící myšlenky, kompulze je nutkavé chování většinou užívané ke zbavení se nutkavé myšlenky.
Příklad
„Když se pokaždé v kuchyni neotočím o 360 stupňů (kompulze), něco se zítra stane (obsese). Co když jsem gay (obsese)? Co když nemiluji svou dívku (obsese)? Pokud třikrát nahlas nevykřiknu (kompulze) když vycházím z domu, něco se stane mým blízkým (obsese).“
Projevy studentů s OCD ve výuce:
Student s touto poruchou má často obtíže se soustředěním na výuku (zejména, pokud se objeví obsesivní myšlenky).
Je běžné, že okolí se často nechá vmanipulovat do obsesí a kompulzí, př. pokud člověk bude vyžadovat neustálé ujištění, že zamkl apod. a Vy ho ujišťovat budete, podporujete tím jeho poruchu. Proto je dobré domluvit se na tom, co učiníte kdykoliv bude vyžadovat ujištění.
Jedná se o širší skupinu onemocnění, při kterém je narušen kontakt s realitou. Patří sem zejména schizofrenie, schizoafektivní poruchy, případně duševní poruchy s bludy. Jejich projevy se liší individuálně nejen napříč diagnózami, ale i u osob se stejnou diagnózou.
Nejčastější projevy se dají charakterizovat jako:
v chování se může objevit uzavírání do sebe, přerušení sociálních vztahů, nesrozumitelná mluva, podráždění, výrazné výkyvy v chování, nespavost,
v emocích a myšlení dominují oploštělé emoce, útlum, pocit ztráty sebekontroly, úzkost, deprese, bludy (nepravdivá a nevyvratitelná přesvědčení odvozená ze zkreslených závěrů reality), poruchy paměti a pozornosti,
v kognitivní složce se objevují halucinace (klamné vjemy bez reálného podnětu), depresonalizace (student vnímá sám sebe odcizeně) a derealizace (okolí a druzí lidé se zdají být nereální, vzdálení),
po somatické stránce se objevují zejména bolesti hlavy a na pohled chudá mimika.
onemocnění má velice variabilní symptomatiku, ve výuce se student může chovat různě, záleží na typu psychotických poruch, délce onemocnění a fázi léčby,
častým jevem provázejícím studium je nízká schopnost soustředit se na výuku, obtíže se selekcí důležitých informací a zvýšená unavitelnost,
Navštěvuje-li Vaši výuku student s některou z psychotických poruch, neváhejte nás kontaktovat.
Mgr. Monika Smolíková, Ph.D.
monika.smolikova@upol.cz
Mgr. Kateřina Veselá
katerina.vesela01@upol.cz
Mgr. Lenka Szokalová
lenka.szokalova01@upol.cz
Mgr. Lucie Ješinová
lucie.jesinova@upol.cz
Centrum podpory studentů se specifickými potřebami
Mgr. Lucie Flekačová, Ph.D.
pověřena vedením CPSSP
Pedagogická fakulta
Žižkovo nám. 5
771 40 Olomouc
Fakulta tělesné kultury UP
Tř. Míru 117
771 11 Olomouc
© Centrum podpory studentů se specifickými potřebami | administrace.