„Když nemá život vizi, po které toužíme, kterou chceme uskutečnit, pak nemáme ani motiv, abychom se snažili. (Erich Fromm)“ (Hofmann, Löhle, 2017, s. 78)
Už víte, jak je důležité stanovit si a následně strukturovat své cíle. Nejde ale jen o přehlednost a plánování. Nejde jen o způsob práce s vlastním časem. Pokud nebudete mít vidinu cíle, nemáte představu, k čemu Vám nějaká aktivita bude užitečná, prospěšná nebo milá, nebude se Vám do ní chtít. Bezcílné „protloukání se časem“ Vás nikam nedovede a po delší dobu takto u žádné činnosti nevydržíte. Nemusí se přitom jednat ani o učení nebo aktivity související se školou.
Bez cíle se zkrátka velmi obtížně k něčemu namotivujete. A motivace je velmi důležitou hybnou silou, abyste nejenom začali, ale ve svém snažení také vydrželi. Zvláště u cílů dlouhodobějších, což studium určitě je, to bez motivace nepůjde.
Hofmann a Löhle (2017) charakterizují motivaci jako kognitivní, ale i emoční procesy, které nás vedou ke stanovenému cíli a naše směřování do velké míry korigují. S jakou mírou motivace k dané aktivitě budeme přistupovat, záleží na více okolnostech:
Co může být „hnacím motorem“, tedy motivací ke studiu a aktivitám s ním spojených?
Tip:
Aby pro Vás bylo snadnější zanalyzovat si vlastní motivaci k dosažení určitého cíle a možné faktory (okolnosti), které by mohly cestu k němu ovlivnit, doporučujeme vyplnit si následující tabulku: Tab. 1Test: Má motivace (Hofmann, Löhle, 2017, s. 80)
Analýza mojí motivace |
Jakého cíle chci dosáhnout?
|
Z jakého důvodu chci tohoto cíle dosáhnout?
|
Jaké vlastnosti k dosažení cíle potřebuji?
|
Znám někoho, kdo tohoto cíle dosáhnul?
|
Co vím o tom, jak se dá cíle dosáhnout?
|
V jakém časovém horizontu chci cíle dosáhnout?
|
Co by mi mohlo cestu k cíli překazit?
|
Jak budu na tyto překážky reagovat?
|
Upevnění motivace
O pozitivní motivaci se často mluví jako o silném faktoru ovlivňující náš budoucí úspěch a snahu pokračovat v cestě k dosažení stanoveného cíle. Ne vždy se nám ale pozitivní motivace dostává. Zkuste si pravdivě odpovědět na následující otázku: Umíte vyjmenovat 10 svých špatných vlastností a neúspěchů? A umíte se pochválit za 10 dobrých vlastností a dosažených úspěchů? Hofmann a Löhle (2017) uvádí, že nedostatky umíme vysypat z rukávu. Přitom naopak pochvala sebe samého, uvědomění si svých pozitiv a dílčích úspěchů a hrdost na to, co jsme dokázali – to jsou hnací motory pro další úsilí a snažení.
Tip:
Zamyslete se nad svými pozitivy a dosavadními úspěchy a pěstujte si víru v sebe samého. Pozitivní myšlení a vlastní uznání Vás posune dál.
Kossak (2012) upozorňuje, že při duševní aktivitě, kterou učení bezesporu je, velmi často propadáme skepsi. Nabýváme totiž dojmu, že jsme toho mohli zvládnout více, neumíme se ohodnotit, jako u práce fyzické. Také okolí nás snadněji ohodnotí za hmatatelný výsledek naší snahy.
Tip:
Pokuste se svoji duševní aktivitu naplánovat tak, aby množství zadané a tím pádem i vykonané práce bylo co nejvíce přehledné. Když využijete již dříve zmíněných To Do listů, máte usnadněné nejen počáteční plánování a časový rozvrh, ale následně také jasně vidíte, co všechno jste zvládli.
V počátcích nebo náročnějších chvílích Vám mohou pomoci tyto věty (mantry):
Při analýze Vaší motivace k určitému cíli jste se zamýšleli nad osobou, která stejného nebo podobného cíle dosáhla před Vámi. Jedná se o Váš vzor, jasný důkaz, že daného cíle můžete dosáhnout. Když se to podařilo někomu před Vámi, je pravděpodobné, že se to podaří i Vám (Hofmann, Löhle, 2017). Můžete si zjistit informace o daném člověku, jaká byla jeho strategie při řešení úkolu. Jaké jsou silné stránky jeho osobnosti? Můžete využít některý z jeho postupů? Je samozřejmé, že jsme každý trochu jiný a k vytyčenému cíli nemusíme dojít vždy stejnou cestou. Pokud se ale se svým vzorem shodujete ve více charakteristikách, je možné, že i cestu k cíli můžete mít podobnou.
Tip:
Vystavte si fotku svého vzoru u psacího stolu nebo pracovního místa. Budete tak mít možnost zopakovat si každou chvíli: „Když to dokázal on, dokážu to také.“
Další cestou, jak podpořit sám sebe a upevnit pozitivní motivaci a tím i výdrž při dlouhodobém snažení, je vizualizace dosaženého cíle. Jedná se vlastně o vnitřní představu, přehrání si imaginárního filmu, jaké to bude, až své mety dosáhnete (Hofmann, Löhle, 2017). Můžete si představit, jak Vám vyučující zapisuje výslednou známku do indexu, jak budou vypadat Vaše promoce a jak se budete usmívat při přebírání diplomu. Můžete si představit, jak nastupujete do vysněného zaměstnání, ke kterému Vaše dosavadní studium směřuje.
Tip:
Každý den si v duchu přehrajte svoji vizualizaci dosaženého cíle. Posilujete tak pozitivní myšlení a soustředíte své myšlenky, úsilí a představy směrem k toužebné metě. Při pravidelné vizualizaci ovlivníte své podvědomí a dosažení cíle se reálně přiblížíte.
Vizualizovat si můžete nejen samotný cíl a jeho úspěšné dosažení, ale již samotný průběh činnosti: Udělejte si plán činnosti a přichystejte si pracovní místo a pomůcky, které k ní potřebujete. Posaďte se a na chvíli relaxujte. Představte si, že si sedáte k pracovnímu stolu, otevíráte skripta, do rukou si berete pero na poznámky … zkuste si vybavit některé základní pojmy z probírané látky … Vaše představy by měly být co nejvíce plastické. Zkuste si představit, jaký je na dotyk papír skript, jak otevíráte pero, jaká je vůně knih … Když zvládnete začít ve svých představách, zvládnete to i ve skutečnosti (Kossak, 2012).
Podobně jako vizualizace dosaženého cíle funguje i princip sebenaplňujícího se proroctví. Jedná se o vnitřní přesvědčení, že situace dopadne podle Vašich představ (pozor – pozitivních i negativních!!!) (Hofmann, Löhle, 2017). Pokud tedy budete přesvědčeni, že zapsané zkoušky úspěšně zvládnete, zvyšuje se pravděpodobnost tohoto úspěchu. Na druhou stranu, pokud budete propadat skepsi, nedůvěře ve své schopnosti a budete si neustále opakovat, že tak náročné zkoušky nemůžete splnit, stává se Váš předpoklad tím víc pravděpodobný.
Příklad:
Zamyslete se a upřímně si odpovězte – nejsou následující věty ty, které se Vám vkrádají na mysl a demotivují Vás ve Vašem snažení?
Zkuste si vědomě zaměnit negativní tvrzení za pozitivní formulace:
Tip:
Nepřipouštějte si možnost neúspěchu. Udělal jste vše pro to, aby plány dopadly podle Vašeho přání. Máte rozvržené a vizualizované cíle, nachystané vhodné prostředí a režim dne. Víte, kam směřujete a proč. Není důvod, proč by Vás měl čekat neúspěch.
Výše jsme Vám prezentovali informace a tipy k tomu, jak se více namotivovat k jakékoli činnosti. Tyto triky a návody lze aplikovat do téměř všech oblastí Vašeho života. Jak se ale namotivovat konkrétně do učení? Jak se přinutit učit?
Krengel (2015) podotýká, že pro samotný proces učení je důležité zaměřit se na tzv. zahřívací fázi. Tedy zbavit se obav z neúspěchu, eliminovat stresové faktory a faktory, které nás rozptylují a naladit se na režim učení. Jak se tedy skutečně namotivovat a zároveň u zvolené činnosti vydržet? Jak zařídit, aby Vás proces učení bavil? V rámci motivace se k činnosti autor doporučuje zaměřit se a zvnitřnit si následující postupy:
Tip:
Když se začínáte učit ráno, kdy jste plni energie, začněte s tím nejtěžším. Nejdříve splňte ty nepříjemné úkoly, těžké učivo. Zbytek dne pak pro Vás bude už jen příjemnější.
Tip:
Sepište si několik důvodů, proč je pro Vás vybraný předmět důležitý. Proč je pro Vás užitečný? Proč je pro Vás výzvou? Váš pozitivní (klidně i uměle pozitivně vytvořený) postoj k předmětu či učivu je zásadní.
Nakonec si Vám dovolujeme představit 21 technik/kroků Briana Tracyho, autora několika bestsellerů (např. Snězte tu žábu!, Cíle: jak dosáhnout všeho, co chcete atd.), který doporučuje 21 technik (kroků), jež Vám mohou pomoci v boji s prokrastinací, být efektivnější a časově úspornější ve Vaší práci (Tracy, 2017, s. 127-130):
„Přestaň si odůvodňovat to, proč to nejde a začni se zabývat tím, proč to jde. (anonym)“
Použitá literatura:
HOFMANN, Eberhardt a Monika LÖHLE. Jak se úspěšně učit: Nejlepší strategie a techniky. Grada, 2017. ISBN 978-80-271-9604-3.
KOSSAK, Hans-Christian. Jak se snadno učit a více si pamatovat. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4009-6.
KRENGEL, Martin. Tajemství efektivního učení: dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5543-4.
TRACY, Brian. Snězte tu žábu!: 21 skvělých rad, jak přestat s prokrastinací a udělat v co nejkratším čase co nejvíc. Přepracované vydání se dvěma novými kapitolami. Olomouc: ANAG, spol. s.r.o, 2017. ISBN 978-80-7554-099-7.
Centrum podpory studentů se specifickými potřebami
Mgr. Lucie Flekačová, Ph.D.
pověřena vedením CPSSP
Pedagogická fakulta
Žižkovo nám. 5
771 40 Olomouc
Fakulta tělesné kultury UP
Tř. Míru 117
771 11 Olomouc
© Centrum podpory studentů se specifickými potřebami | administrace.